• standaard

4 Wijze lessen over stress die iedereen zou moeten weten

Door Michell Klaring -

Inleiding

In dit blog wil ik graag het welbekende fenomeen stress toelichten. Dit beslaat namelijk een groot deel van het werk van een vitaliteitscoach. Over stress zijn al heel veel blogs geschreven. Toch denk ik dat ik daar een waardevolle aanvulling op kan geven. Ik wil graag een beeld neerzetten dat klopt met de wetenschap en dat ook overeenkomt met mijn visie. Dit vind ik belangrijk. Zo weet jij, als je door mij begeleid zou willen worden, hoe ik erover denk.

Stress staat vaak in een negatief daglicht

Om te beginnen wil ik kort uiteenzetten hoe de meeste mensen wellicht over stress denken. Namelijk dat stress niet goed voor je is. Dat men stress moet beperken is een vaak gehoorde kreet. Nu bestaan wij mensen al redelijk wat jaartjes. Evolutionair gezien klopt het verhaal dat men, als gevolg van een lichamelijke reactie op gevaar, vlucht of vecht door de aanmaak van de hormonen cortisol en adrenaline. Deze reactie staat bekend als ons overlevingsmechanisme, maar is in de moderne tijd minimaal van toepassing. We hoeven bijvoorbeeld niet meer op zoek naar eten en daarbij hoeven we niet constant op te letten of we in gevaar zijn door op de loer liggende roofdieren. Echter, je kan je voorstellen dat in een dreigende situatie waarbij je wordt aangevallen door iemand, het mechanisme in je voordeel kan werken door te willen vechten of vluchten. Dat je daardoor in veiligheid kan komen is een voorbeeld van het positieve effect van stress. De gedachte dat stress slecht voor je zou zijn, leidt tot gezondheidsnadelen. Les 1: Wees je bewust van het feit dat stress je in actie zet, je kracht geeft en je meer alert maakt. Allemaal positieve gevolgen van stress!

Verlies van controle leidt tot stress

Wanneer wordt stress dan wel vervelend? Dat gebeurt op het moment dat er sprake is van controleverlies. Welbekende voorbeelden die in de klassieke top tien staan en voor iedereen gelden, zijn de dood van een partner, een relatiebreuk of ontslag. Ook positieve gebeurtenissen kunnen leiden tot stress, zoals bijvoorbeeld een huwelijk. Deze gebeurtenissen hebben echter niet voor ieder mens dezelfde betekenis. Een huwelijk waar je zelf niet voor hebt gekozen, heeft nadelige gevolgen voor je autonomie. De factor onzekerheid speelt daarbij een grote rol. Stress ervaren is een subjectieve belevenis en heeft te maken met individuele belastbaarheid en veerkracht. Wat je aankan en hoe snel je herstelt van een emotioneel stressvolle gebeurtenis is van invloed op deze belevenis. Les 2: Je hebt niet altijd controle over een situatie en dat accepteren zal leiden tot minder stressvolle gevoelens.

Wees alert wanneer het om chronische stress gaat

Stress wordt pas echt een probleem wanneer het chronisch is. Bij chronische fysieke stress kunnen we dus niet meer herstellen of ons aanpassen aan de belasting. Dit veroorzaakt een constante ontsteking in het lichaam met gevolgen als pijn en vermoeidheid. Het ironische is dat er daardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Door de stress lukt het niet om goed te slapen, wat weer leidt tot stress. Een chronisch slaaptekort is een probleem dat niet onderschat mag worden. Hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, concentratieverlies en stemmingswisselingen zijn zeer serieuze problemen. Bij chronische psychosociale stress lukt het niet om een situatie te veranderen. Dit is een goed voorbeeld van een gevoel van permanent controleverlies. Dit kan weer leiden tot malen en tevens slaapschuld, en zelfs tot minder zin in het leven hebben of verlies van hoop. Het is niet voor niets dat negatieve stress en burn-out in deze moderne samenleving vaak voorkomen. Eén van de redenen is dat mensen te laat in de gaten hebben dat er zaken misgaan. Dat kunnen externe zaken zijn zoals het beroep dat ze uitoefenen, of interne zaken zoals het niet op tijd kunnen aangeven van eigen grenzen. Gevolgen: enorme kosten of heel nare levensgebeurtenissen. Les 3: De kunst is om te luisteren naar de signalen die je ontvangt en daar ook tijdig naar te handelen.

Het zich bewust zijn van stress is de eerste stap naar stressmanagement

Het is fantastisch dat er aandacht voor stress is zoals bij de week van de werkstress. De vraag is natuurlijk: wat levert zoiets op? Weten de mensen die in een dergelijke situatie zitten überhaupt wel dat zulke initiatieven worden georganiseerd? Inmiddels is de vijfde editie achter de rug en ik hoop dat zij die eraan lijden er wat aan hebben gehad. Om een beeld te geven: werkstress als reden voor verzuim is gestegen van zestien procent in 2015 naar inmiddels twintig procent van het totale verzuim. Wat kunnen wij doen om deze stijgende lijn te keren? Algemene tips voor lief aannemen zal ons waarschijnlijk niet nader tot een oplossing brengen.

Tijdens de week van de werkstress luisterde ik naar de radio en daarin werd een expert gevraagd om drie tips te geven om werkstress tegen te gaan. Het geven van gemeende complimenten was haar eerste tip. Hierbij gaf ze aan dat de ontvangende partij een compliment vaak ontkracht. Complimenteren op een karaktereigenschap werkt inderdaad. Ik vraag mij af of het chronische stress kan bestrijden. Als je werkelijk stress ervaart, sta je hier dan überhaupt voor open? Haar volgende tip ging over vaker ontspannen. Dit kan zeker helpen om stress te verlichten. Het sympathisch zenuwstelsel is namelijk dominant en de balans zou moeten worden hersteld door het parasympatische deel te activeren. Echter werd er door de expert geopperd om een pingpong tafel aan te schaffen om tijdens het werk te ontspannen. Dit idee komt voort uit het idee dat spel gelijk staat aan ontspanning. Je kan je voorstellen dat het balletje overal heen stuitert, er misschien koffie gemorst wordt, of het stuitergeluid afleidt waardoor deadlines niet gehaald worden. Dit heeft dan juist het tegenovergestelde effect. Een betere manier om te ontspannen is diepe buikademhaling, al is dit natuurlijk maar een deel van de oplossing. De laatste tip die ze meegaf was om meer je successen te vieren. Deze tip komt voort uit emotie: trots zijn op wat er behaald is door geleverde inspanning. Achter de gegeven tips zitten logische mechanismes, maar of die altijd toepasbaar zijn is de vraag. Een luisteraar van het radioprogramma had een vraag ingestuurd naar de redactie. Hij wilde weten hoe hij zijn angst om voor een groot publiek te spreken kon oplossen. Het was natuurlijk vanwege tijdgebrek dat de radio-dj aangaf om de voorgaande drie tips toe te passen.

Ik geloof dat deze tips om stress te verhelpen meer gaan over de acute en daarmee tijdelijke variant van stress. Een emotioneel probleem dat zich voor een langere duur manifesteert is dus chronisch. Les 4: Een dergelijk situatie vereist ook een duurzame oplossing. Mag ik een tip geven? Als jij in een acute of chronische stress-situatie zit, neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. Dan kunnen we bekijken of vitaliteitscoaching iets waardevols voor je kan betekenen. Bekijk hier de mogelijkheden!

Nieuws

  • 4 Wijze lessen over stress die iedereen zou moeten weten

    Door Michell Klaring - Inleiding In dit blog wil ik graag het welbekend...

    Lees meer
  • Mededeling laag btw-tarief van 6 % naar 9%

    Géén btw verhoging op sport De btw-verhoging van 6% naar...

    Lees meer
Meer nieuws
  • reclame1

    Gezond Gewicht

    Bereik met diverse programma’s een gezond gewicht en ontdek hoe voeding en leefstijl hieraan kunnen bijdragen

    Lees meer
  • reclame2

    Optimale Conditie

    Met behulp van professionele cardio-apparatuur en groepslessen werk je bij ons op een prettige manier aan een betere conditie

    Lees meer
  • reclame3

    Kracht

    Ontwikkel je lichaamskracht met behulp van zowel onze geavanceerde krachtapparatuur als onze vrije gewichten

    Lees meer
  • reclame 4

    Wellness

    Tijdens onze ontspannen yoga- en pilateslessen ontwikkel je naast sterke spieren ook een betere houding en souplesse

    Lees meer
  • Marleen

    "Een fijne sportschool met top begeleiding naar je doel, heel erg fijn! Goede motivatie om door te gaan!"

    Marleen
  • Gill

    "Supergezellige sportschool waar de mens op nummer één staat."

    Gill
  • Claudia

    "Een no-nonsense sportschool. Gezellig en een zeer professionele begeleiding. Voor elk wat wils, gewoon top!"

    Claudia
  • Joost

    "Een begrip in Hillegersberg-Schiebroek. De betere en hippe sportschool. Waar ook tijd is om te kletsen..."

    Joost

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.